Siirry suoraan sisältöön
Etusivu » Vaikuttajaohjeistus

Vaikuttajaohjeistus

Vaikuttajamarkkinointi on tehokas tapa markkinoida ja myydä tuotteita tai palveluita. Vaikuttajamarkkinointia hyödyntäessä on kuitenkin ymmärrettävä ja otettava huomioon hyvä markkinointitapa ja markkinoinnin säännöt (esimerkiksi soveltuva lainsäädäntö ja markkinoinnin ICC-säännöt).

Yhteistyön merkitsemiseen ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa. On tärkeää, että vaikuttajia ohjeistetaan ensinnäkin markkinoinnin merkitsemiseen, esimerkiksi lisäämällä julkaisuun tunnisteet ”mainos” tai ”kaupallinen yhteistyö”. Julkaisusta on vähintään käytävä ilmi se, että kyseessä on mainos sekä mainostavan yrityksen nimi.

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on kuitenkin antanut useamman lausunnon tiivistetysti siitä, kuinka ICC-sääntöjen mukaan mainontaa ja markkinointia tulkitaan laajasti. ICC-sääntöjen 7 artiklan mukaan mainonnaksi tai markkinoinniksi tulkitun menettelyn tulee olla tunnistettavissa, ja ICC-sääntöjen 23.3 artiklan mukaan markkinoija (= yrityksesi) on vastuussa kaikesta markkinoinnistaan.

Voit lukea blogitekstin markkinoinnin tunnistettavuudesta: Markkinoinnin tunnistettavuus sosiaalisessa mediassa

Yrityksesi on vastuussa kaikesta siitä, mitä vaikuttaja brändisi kanssa tehtävän yhteistyön yhteydessä tekee niin, että se on yhä tulkittavissa markkinoinniksi tai mainonnaksi. Muun muassa edellä mainitut säännöt johtavat siihen, että tapauskohtaisesti myös vaikuttajan sovitun yhteistyön lisäksi tai sen ulkopuolella omatoimisesti julkaisemat julkaisut voi olla syytä merkitä mainoksiksi.

Esimerkiksi tapauksessa MEN 29/2023 vaikuttaja oli julkaissut sovitun julkaisun lisäksi yhteistyönä saamansa asukokonaisuus päällä kaksi muutakin julkaisua, joiden katsottiin olleen yhtä lailla mainoksia. Tapauksessa MEN 1/2021 vaikuttaja oli julkaissut uudelleen kuvan, jonka hän oli julkaissut lähes vuosi sitten yhteistyöpostauksena. Myös tämä tulkittiin edelleen markkinoinniksi, joka olisi tullut merkitä asianmukaisesti. Tapauksessa MEN 16/2022 vaikuttaja puolestaan julkaisi kuvan mainostettavasta tuotteesta jo ennen sovittua yhteistyöjulkaisua, minkä katsottiin olevan teaseri.

Vaikuttajat tuskin menettelevät tahallaan yrityksen vahingoksi, sillä on toki myös heidän intresseissään toimia oikein. Vaikka hyvää markkinointitapaa ja relevantteja sääntöjä yritettäisiinkin noudattaa ja vaikka näitä uskoisikin noudattavan, tapahtuu somessa ja sen jatkuvasti muuttuvassa ja elävässä ympäristössä usein virhearviointeja – sekä yrityksille että vaikuttajille.

Vaikuttajien kattava ja selkeä ohjeistaminen onkin tärkeää. Oikein ohjeistamalla yritys pystyy ainakin näyttämään, että on ohjeistanut vaikuttajia yllättävienkin tilanteiden varalta, ja vaikuttaja puolestaan osaa toimia brändisi kanssa oikein. Näin vältytään brändin maineeseen vaikuttavilta Mainonnan eettisen neuvoston lausunnoilta sekä pahimmillaan jopa tuomioistuinkäsittelyltä.

Jotta laadukas ohjeistaminen olisi mahdollista, on tunnettava markkinoinnin säännöt. Autamme yritystäsi mielellämme ohjeistamaan ja luomaan kattavan ja selkeän ohjeistus yrityksesi käyttämille vaikuttajille.

Tunnemme markkinoinnin sääntöjen lisäksi myös sosiaalisen median pelikentän sekä vaikuttajien mielenmaiseman.

Olethan matalalla kynnyksellä yhteydessä, niin rakennetaan yhdessä yrityksesi vaikuttajamarkkinointi kestävälle pohjalle.

Vaikuttajaohjeistuksen laatiminen 300e + alv.