Siirry suoraan sisältöön
Etusivu » Markkinoinnin tunnistettavuus sosiaalisessa mediassa

Markkinoinnin tunnistettavuus sosiaalisessa mediassa

Sosiaalisen median markkinointi on yritykselle suotuisaa ennen kaikkea siksi, että mainos saadaan toteutettua yleisölle mielekkäällä tavalla niin, että se ei välttämättä edes vaikuta mainokselta. Yleisöään puhutteleva vaikuttaja on mediana helposti lähestyttävä, aidon tuntuinen ja yleisö on usein jo valmiiksi sitoutunut seuraamaan vaikuttajaa. Tällä tavoin mainostettu tuote tai palvelu saadaan esitettyä juuri oikealle kohderyhmälle hyvinkin haluttavana brändinä.

Tärkeää on kuitenkin huomioida, että yritys on vastuussa omasta markkinoinnistaan, riippumatta siitä millä alustalla markkinointia toteutetaan. Myöskään vaikuttajalle annetut ”vapaat kädet” markkinoinnin suorittamiseen, eivät poista yrityksen vastuuta. Yrityksen kanssa yhteistyössä oleva vaikuttaja voi olla vain muutamien satojen seuraama harrastelija tai kymmenien tuhansien seuraajien seuraama ammattivaikuttaja, mutta markkinoinnin ja mainonnan säännöt pätevät kuitenkin yhtä lailla kaikkiin.

Vaikka markkinointi sosiaalisessa mediassa on helppo esittää autenttisena ja ujuttaa muun vaikuttajan sisällön sekaan, markkinoinnin on oltava tunnistettavaa. Markkinointia tulkitaan Suomessa laajasti niin, että markkinointia on kaikki yrityksen tuotteistaan tai palveluistaan antamat tiedot, joita antamalla on tarkoitus edistää tuotteen tai palvelun kysyntää tai muutoin vaikuttaa kuluttajiin. Vaikka itse mainos olisikin ulkoistettu vaikuttajalle, se on yhä markkinointia, josta yritys on vastuussa.

Markkinoinnin tunnistettavuus on keskeinen periaate markkinoinnissa. Esimerkiksi kuluttajansuojalain (38/1978) 2 luvun 4 §:n mukaan markkinoinnista on käytävä ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä yritys, jonka lukuun markkinoidaan. Myös ICC:n markkinointisääntöjen 7 artiklan mukaan markkinoinnin on oltava selkeästi ja pintapuolisestikin katsoen tunnistettavissa heti markkinoinniksi. Samaan artiklaan perustuen kuluttajaa ei saa harhauttaa naamioimalla markkinointia muun muassa vaikuttajan henkilökohtaisesti tuottamaksi sosiaalisen median sisällöksi.

Esimerkiksi tapauksessa MEN 36/2023 vaikuttaja on saanut pääsylipun festareille ja julkaissut sitten itsestään kuvan festareiden esiintymislavan edessä. Kuvasta olevan esiintymislavan tunnisteista selviää heti, missä tapahtumassa vaikuttaja on ollut. Tässä kuvassa ei ollut mainostunnistetta. Vaikuttaja ei ollut saanut muuta kuin pääsylipun festareille, eikä tapahtuman markkinoimisesta oltu tehty vaikuttajan kanssa erikseen sopimusta. Mainonnan eettinen neuvosto lausuu kuitenkin, että markkinoijan ja vaikuttajan välille syntyy sopimussuhde, kun markkinoija toimittaa vaikuttajalle tuotteen (= pääsylipun) myynninedistämistarkoituksessa ja vaikuttaja antaa tuotteelle (= tapahtumalle) näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Kysymyksessä on siis ollut tapahtuman markkinoiminen tapahtumajärjestäjän lukuun, josta vastikkeeksi vaikuttaja on saanut pääsylipun tapahtumaan. Markkinoinnin olisi siis tullut olla ICC:n markkinointisääntöjen mukaisesti tunnistettavissa. “Kiitos kutsusta” ei ollut riittävä osoittamaan sitä, että julkaisussa oli kyse markkinoinnista.

Edellä oleva tapaus on vain yksi esimerkki siitä, että yrityksen on todella tiedettävä, miten markkinoinnin käsitettä tulkitaan ja huolehdittava siitä, että markkinointi on tosiasiassa tunnistettavissa myös (ja etenkin) sosiaalisessa mediassa. Mainonnan eettisen neuvoston lausunnoilla voi olla mainehaittaa yritykselle. Suomessa yhtään tapausta, jossa oltaisiin käsitelty markkinoinnin tunnistettavuutta sosiaalisessa mediassa, ei ole vielä päätynyt markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Sosiaalisen median markkinointi on kuitenkin yhä suositumpaa ja vaikuttaa kuluttajien käyttäytymiseen jatkuvasti enemmän. On vain ajankysymys, milloin ensimmäinen vaikuttajamarkkinointiin ja sen tunnistettavuuteen liittyvä tapaus ratkotaan markkinaoikeudessa, ja siksi yrityksen kannattaa olla markkinoinnin sääntöjen noudattamisen suhteen tarkkana myös vaikuttajamarkkinoinnin yhteydessä.

Markkinoinnin säännöt ovat hankalia ja huomautuksen voi saada, vaikka olisi yrittänyt toimia oikein. Sosiaalinen media on alustana paitsi nopeatempoinen myös nopeasti uusiutuva, jolloin markkinoinnin sääntöjä saattaa tulla helposti rikottua. Pidä siis huoli siitä, että yrityksesi vaikuttajamarkkinointi on vastuullista, tunnistettavaa ja noudattaa muutoinkin hyvää markkinointitapaa ja markkinoinnin sääntöjä. Tässä auttavat hyvin laaditut vaikuttajien sopimukset, kattavat vaikuttajien ohjeistukset sekä markkinoinnin sääntöjen tunteminen sosiaalisen median näkökulmasta.

Voit myös tarvittaessa kääntyä asiantuntijan puoleen. Olemme perehtyneet sosiaalisen median markkinointiin konseptina, tunnemme markkinoinnin säännöt ja sen miten näitä sääntöjä tulkitaan.

Autamme mielellämme neuvomalla tai laatimalla yrityksesi vaikuttajille kattavia sekä selkeitä ohjeistuksia ja vaikuttajasopimuksia. Lisäksi pidämme mielellämme koulutuksia markkinoinnin säännöistä vaikuttajamarkkinoinnin näkökulmasta.

Vaikuttajaohjeistuksen laatiminen 300e + alv.

Vaikuttajasopimukset 300e + alv.