Sosiaalinen media on monelle yritykselle tärkeä markkinointikanava, mutta siihen liittyy myös juridisia velvoitteita ja sääntöjä. Lionan asiantuntijat kouluttivat tällä viikolla brändi- ja markkinointitoimisto Lovivan järjestämässä tilaisuudessa markkinointiin liittyvistä säännöistä.
Tässä blogikirjoituksessa käymme läpi tärkeimpiä lakeja ja käytäntöjä, jotka yritysten tulee huomioida markkinoinnissaan somessa.
1. Yleisimmät markkinoinnin lait ja säännökset
Sosiaalisen median markkinointiin sovelletaan samoja lakeja kuin perinteiseen markkinointiinkin. Tärkeimmät lait ovat:
Kuluttajansuojalaki: Velvoittaa siihen, että markkinointi on kuluttajalle tunnistettavaa eikä se ole kuluttajaa harhaanjohtavaa.
Laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa: Tavoitteena edistää hyvää liiketapaa ja estää toisen elinkeinonharjoittajan kannalta sopimatonta menettelyä elinkeinotoiminnassa.
Erityissääntely: Esimerkiksi alkoholi- ja tupakkalaki asettavat erikoismääräyksiä näiden tuotteiden markkinoinnista.
Tekijänoikeuslaki: Suojaa luovan työn tekijöiden oikeuksia sekä mahdollistaa työstä saatavan toimeentulon.
2. Markkinoinnin tunnistettavuus – Kuluttajan oikeus tietää, kun häneen yritetään kaupallisesti vaikuttaa
Kuluttajan on pystyttävä helposti erottamaan markkinointisisältö muusta sisällöstä. Yrityksen vastuulla on huolehtia, että kaupalliset yhteistyöt, kuten vaikuttajamarkkinointi tai tuotesijoittelu, merkitään selkeästi. Yrityksen tulee pyrkiä varmistumaan esimerkiksi sosiaalisen median vaikuttajan markkinointisisältöjen oikeaoppisista merkinnöistä. Yritys on nimittäin aina vastuussa markkinoinnistaan riippumatta siitä, minkä tahon se valitsee toteuttamaan markkinointiaan.
3. Tekijänoikeudet ja kuvien käyttö
Tekijänoikeuksien huomioiminen on erityisen tärkeää sosiaalisen median markkinoinnissa. Jos esimerkiksi asiakkaiden kuvia käytetään yrityksen somekanavilla, lupa tulee hankkia paitsi kuvan ottajalta myös kuvassa esiintyviltä henkilöiltä. Kuvien käytöstä kannattaa sopia kirjallisesti, jotta ristiriitatilanteilta vältytään myöhemmin.
4. Kilpailut ja arvonnat – Arpajaislaki ja kuluttajansuojalaki
Kilpailut ja arvonnat ovat tehokkaita markkinointikeinoja, mutta niiden järjestämisessä tulee noudattaa lainsäädännön asettamia vaatimuksia. Markkinointiarpajaiset eivät kuulu arpajaislain soveltamisalan piiriin, eivätkä näin ollen vaadi erillistä lupaa. Kuluttajansuojalaki määrittelee markkinointiarpajaisia koskevat vaatimukset, kuten sen, miten kilpailun säännöistä tulee ilmoittaa osallistujille. Esimerkiksi kilpailun järjestäjä, ajankohta ja voittajien ilmoittaminen sekä valintaperusteet tulee käydä ilmi selkeästi.
5. Tekoälyn käyttö markkinoinnissa
Tekoälyä hyödynnetään yhä enemmän markkinoinnissa, mutta sen käyttöön liittyvät omat riskinsä. Tekoälyn luoma sisältö ei yleensä saa tekijänoikeutta, mikä voi aiheuttaa ongelmia oman työn kaupallisen hyödyntämisen tai suojaamisen näkökulmasta. Tekoälytyökalujen käyttöehdot on syytä tarkistaa huolellisesti ja varmistaa, että kyseinen työkalu sopii myös käyttöehtojen näkökulmasta omaan työhön.
6. Seuraukset sääntöjen rikkomisesta
Lain rikkominen voi johtaa sakkoihin, mainehaittaan ja vahingonkorvausvelvoitteisiin. Esimerkiksi Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) arvioi markkinoinnin tunnistettavuutta ja hyvän tavan mukaisuutta. Tekijänoikeuslain rikkomisesta voi seurata sekä rikos- että siviilioikeudellisia seuraamuksia, kuten sakkoja ja korvauksia.
Liona Legal tarjoaa juridista apua kaikissa markkinoinnin sääntöihin liittyvissä kysymyksissä. Autamme varmistamaan, että yrityksesi markkinointi täyttää kaikki lakisääteiset vaatimukset ja tukee liiketoimintasi kasvua turvallisesti. Ota yhteyttä, jos tarvitset apua markkinointijuridiikassa!