Alkoholin markkinointi sosiaalisessa mediassa mietityttää.
Saako alkoholia markkinoida somessa? Voiko vaikuttaja markkinoida alkoholia yhteistyönä somessa? Jos alkoholia voi markkinoida somessa, niin millaisin säännöin?
VÄKEVÄT ALKOHOLIT
Alkoholilain (1102/2017) mukaan väkevien alkoholijuomien markkinointi on kielletty. Koska sosiaalisen median markkinoinnille ei ole (ainakaan toistaiseksi) omaa erillistä lainsäädäntöä, sovelletaan yleisiä markkinointiin liittyviä sääntöjä myös somessa. Väkevällä alkoholijuomalla tarkoitetaan alkoholijuomaa, jonka alkoholipitoisuus on yli 22%. Tällaisia juomia ei somessa saa markkinoida.
MIEDOT ALKOHOLIT
Mietoja juomia, joiden alkoholipitoisuus on alle 22%, puolestaan voi markkinoida somessa. Markkinoinnin on kuitenkin oltava alkoholilain rajoitusten mukaista. Näin ollen alkoholimarkkinointia ei saa kohdistaa alle 18-vuotiaille.
Mietojen alkoholijuomien markkinoijan tulee huomioida markkinoinnissaan mm. seuraavat rajoitteet:
- Sellaisen arvonnan tai kilpailun järjestäminen on kielletty, jossa on palkintona alkoholijuoma.
- Markkinoinnissa ei saa käyttää kuluttajien tuottamaa sanallista tai kuvallista sisältöä.
- Kuluttajat saavat kommentoida markkinointitarkoituksissa esitettyä alkoholijuomaa esittävää julkaisua. Markkinoijan on poistettava mainonnalliset kommentit, millä tarkoitetaan esimerkiksi alkoholijuomaa kehuvaa kommenttia.
- Kuluttajat saavat myös tykätä markkinointitarkoituksissa esitetyn alkoholijuomaa esittävästä julkaisusta. Tykkäyksiä markkinoijan ei tarvitse poistaa.
- Kuluttajien kuvia ei saa käyttää markkinoinnissa, ja markkinoijan on poistettava myös kuluttajien mainonnalliset kuvat hallitsemaltaan alustalta.
- Kuluttajia ei saa pyytää tai houkutella jakamaan markkinoijan julkaisua omalla sosiaalisen median tilillään tai luomaan omaa markkinallista sisältöä esimerkiksi hashtagien avulla.
- Alkoholilaissa on lisäksi markkinoinnin sisällössä ja mainonnan sanomassa huomioitavia sääntöjä
ALKOHOLI JA KAUPALLISET YHTEISTYÖT
Mietojen alkoholijuomien vaikuttajamarkkinointi on sallittua. Vaikuttajan on kuitenkin otettava huomioon kaikki alkoholilain ja edellä esitetyt rajoitukset. Näin ollen myös vaikuttajan tulee esimerkiksi poistaa julkaisuun kommentoidut mainosmaiset, eli kehuvat, kommentit. Alkoholia markkinoidessa ja vaikuttajaa valittaessa huomiota tulee kiinnittää myös vaikuttajan seuraajakuntaan. Jos vaikuttajan seuraajat ovat pääosin alaikäisiä lapsia tai nuoria, ei hän ole oikea vaikuttaja alkoholin markkinoimiseen.
Kuten aina, markkinoiva yritys on kuitenkin vastuussa kaikesta lukuunsa tapahtuvasta vaikuttajamarkkinoinnista. Kannattaakin varmistaa sopimuksin sekä ohjeistuksin, että myös vaikuttaja on todellisuudessa tietoinen alkoholilain markkinointisäännöksistä.
Alkoholin markkinoiminen somessa kuuluu niihin kysymyksiin, joihin törmäämme usein. Mietoja alkoholijuomia saa markkinoida myös somessa, mutta markkinoivan yrityksen sekä mahdollisen vaikuttajan on osattava huomioida tiettyjä rajoituksia. Tässä tekstissä näistä rajoituksista on kerrottu yleisluonteisesti.
Konsultoimme, neuvomme, ohjeistamme ja laadimme sopimuksia intohimolla. Joten jos tarvitset apua, älä epäröi ottaa meihin yhteyttä.