Siirry suoraan sisältöön
Etusivu » Digitaalisten palveluiden sääntely muuttui: EU:n digipalvelusäädös

Digitaalisten palveluiden sääntely muuttui: EU:n digipalvelusäädös

Digitaalinen ympäristö antaa kasvualustan monenlaiselle laittomalle sisällölle, kuten vihapuheelle tai terroristiselle sisällölle sekä vilpilliselle liiketoiminnalle, jonka avulla myydään esimerkiksi laittomia, vaarallisia tai väärennettyjä tuotteita tai palveluita. Digipalvelusäädöksen tarkoituksena on turvata käyttäjiä verkossa eri keinoin.

Euroopan Unionin digipalvelusäädös (Digital Services Act, jäljempänä myös DSA) tuli voimaan marraskuussa 2022. Säännösten soveltaminen aloitettiin portaittain ja suomalaisten yritysten on noudatettava säädöstä 17. helmikuuta 2024 mennessä. DSA on osa EU:n digi- ja datasäädöskokonaisuutta, johon kuuluu lisäksi esimerkiksi tekoälyä, dataa ja digimarkkinoita koskevaa sääntelyä. Suomessa säädöstä valvoo pääosin Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, mutta tietyiltä osin valvontaa suorittavat myös kuluttaja-asiamies ja tietosuojavaltuutettu.

Mitkä ovat DSA:n tavoitteet?

Digipalvelusäädöksen tavoitteena on estää verkossa tapahtuvaa laitonta ja haitallista toimintaa sekä torjua disinformaation leviämistä.

DSA:n taustalla on Euroopan komission kattotavoite luoda turvallinen digitaalinen ympäristö, jossa turvataan käyttäjien perusoikeudet. Digitaalisen ympäristön on kuitenkin käyttäjien turvaamisen lisäksi mahdollistettava yritysten innovointi, kasvu ja kilpailukyky.

Mikä on DSA:n kohderyhmä?

Digipalvelusäädös ei sovellu kaikkiin digitaalisilla markkinoilla toimiviin palveluihin. DSA:n sääntelyalaan kuuluvat erilaisia välityspalveluita tarjoavat yritykset ja verkkoalustat.

Verkkoalustoja ovat esimerkiksi sovelluskaupat, sosiaalisen median alustat (esim TikTok ja Instagram) ja verkossa toimivia markkinapaikat (esim. Amazon ja Alibaba).

Soveltamisalaan kuuluvat verkkoalustojen lisäksi säilytyspalvelut ja verkkoinfrastruktuureja tarjoavat välityspalvelut.

Säädöksestä löytyy erityisiä velvollisuuksia erittäin suurille verkkoalustoille ja hakukoneille. Euroopan komissio on listannut yli 45 miljoonan käyttäjän alustat ja hakukoneet nettisivuillaan. Nettisivuilla nimetyn alustan tai hakukoneen on esimerkiksi:

  • perustettava yhteyspiste viranomaisten ja käyttäjien välille
  • ilmoitettava rikoksista
  • käytettävä käyttäjäystävällisiä ehtoja ja ehtoja
  • oltava läpinäkyvä mainonnan, suosittelujärjestelmien tai sisällön moderointipäätösten osalta

Esimerkkejä DSA:n vaikutuksista

Alustoille asetetaan muun muassa seuraavia velvoitteita:

  • alustojen tulee luoda mekanismi, jolla sen käyttäjät voivat ilmoittaa laittomasta sisällöstä
  • alustojen on ilmoitettava käyttäjille sisällön poistamisesta, ja käyttäjille on annettava suojamekanismi, jolla he voivat vastustaa poistamispäätöksiä
  • yrityskäyttäjien tunnistettavuudelle ja jäljitettävyydelle asetetaan velvoitteita laittoman tavaran myyjien paljastamiseksi

Digipalvelusäädös tuo lisää läpinäkyvyyttä verkkoalustoille ja korostaa erityisesti isoimpien alustojen ja hakukoneiden vastuuta.